Hello Mediator

3 Tips Voor De HR-Adviseur Bij Conflicten

HR adviseur in gesprek met medewerker op kantoor

Als HR-Adviseur ben je gekleurd, of je nou wilt of niet. Willemien van de Wouw geeft in deze blog 3 tips wat je hieraan kunt doen. 

In mijn rol als HR-adviseur heb ik altijd de intentie gehad om me zo objectief mogelijk op te stellen. En toch weet ik uit ervaring dat dit lang niet altijd lukt. Verreweg de meeste HR-adviseurs krijgen in meer of mindere mate te maken met situaties waarin ze (onbedoeld) bevooroordeeld zijn. Neem nou de situatie waarin een leidinggevende komt klagen dat een medewerker wéér te laat is. Of dat diezelfde persoon een deadline voor de zoveelste keer niet heeft gehaald. Op zo’n manier krijg je onbewust een eenzijdig beeld van deze persoon. En als de volgende keer blijkt dat deze medewerker zich ziek heeft gemeld dan is de kans aanwezig dat je daar iets van vindt. Misschien ga je, met de bagage van de leidinggevende, het gesprek aan met de medewerker. Of schakel je de Arboarts in om druk te zetten. Voor je het weet, ben je in een conflictsituatie beland. Niet doen dus! Maar wat kun je wel doen? Met de onderstaande drie tips kom al je een heel eind!

HR adviseur in gesprek met medewerker

Tip 1: Bewustwording

Wees je ervan bewust dat je als HR-adviseur veel vaker leidinggevenden dan medewerkers spreekt. Daarmee krijg je de ene kant van het verhaal dus ook vaker te horen dan de andere kant. Of je nou wilt of niet, dit beïnvloedt je gedrag. Bewustwording dus!

 

Tip 2: Een vertrouwelijk 1-op-1 gesprek met de medewerker

Ga het gesprek met de medewerker aan en vraag hem of haar naar zijn of haar kant van het verhaal. Uiteraard volkomen vertrouwelijk! Beschadig je het vertrouwen? Dan zingt dit zo rond in de organisatie en kun je beter meteen je spullen pakken. Wil je het helemaal goed doen en transparant zijn? Informeer dan de leidinggevende, in overleg met de werknemer, dat jullie samen het gesprek aangaan. Geef meteen aan dat je niks over de inhoud van het gesprek los kan laten.

 

Tip 3: Stap er tussenuit

Kom je er zelf niet uit of is het vertrouwen er (van één kant) niet? Stap er tussenuit en schakel een arbeidsmediator in. Deze persoon is namelijk objectief en kan ervoor zorgen dat er een oplossing komt die voor beide partijen aanvaardbaar is. Mits de betrokkenen hiertoe bereid zijn uiteraard.

 

Ben jij HR-adviseur en heb je het idee dat mediation de oplossing is voor een casus of wil je vrijblijvend advies? Neem dan contact op met één van onze arbeidsmediators.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.