Hello Mediator

Willemien van de Wouw

Willemien van de Wouw arbeidsmediator provincie Noord- Brabant

 

Ik ben Willemien van de Wouw. In de afgelopen dertig jaar heb ik brede ervaring opgedaan op het gebied van personeel & organisatie binnen verschillende organisaties – vooral binnen het onderwijs. Ik ben een MfN- registermediator/arbeidsmediator en een creatieve en gedreven HR-professional die gaat voor verbinding. Eerlijk en helder communiceren is de basis voor mijn succes.

Ik sta bij collega’s en opdrachtgevers bekend als iemand die de zaken op een geheel eigen manier aanpakt, flexibel is en succesvol ‘out of the box’ kan denken. Mijn adagium is dan ook:

“Voor elk probleem bestaat een oplossing. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.” Door mijn ‘out-of-the-box’-aanpak ben ik in 2010 uitgeroepen tot winnaar van de HR Award Professional.

Het geeft mij energie om bruggen te bouwen tussen mensen waardoor we gezamenlijke doelen bereiken. Als mediator ben ik opgeleid om partijen te helpen via gezamenlijk overleg tot een oplossing te komen. Er is eigenlijk geen terrein waar mediation niet past. Mediation is breed inzetbaar, bijvoorbeeld bij arbeids- en samenwerkingsconflicten.

In alle gevallen en sectoren geldt: als partijen bereid én in staat zijn om onder begeleiding van een mediator (weer) naar elkaar te luisteren en zich willen inspannen voor het bereiken van een voor beiden acceptabele oplossing, dan is mediation altijd een optie.

Vaak blijken belangen niet zo tegengesteld als gedacht en ligt een oplossing, die voor beide partijen acceptabel is, binnen handbereik. Ik hoop dan ook dat meer werkgevers/P&O-ers mediation gaan zien als een HR-instrument, dat ingezet kan worden bij arbeidsconflicten en oplopende werkstress / ziekteverzuim kan voorkomen. Vanuit mijn eigen praktijkervaring weet ik dat mediation vaak meer effect heeft dan inmenging door P&O zelf. Dit vanwege de expertise en onafhankelijkheid.

Mediation voorkomt dat problemen onderhuids blijven broeien en dat de hele schil rond de betrokkenen last heeft van het conflict.

Bij een arbeidsconflict is vaak na twee of drie gesprekken de angel uit het conflict en ontstaat er weer een werkbare situatie. Als de situatie weer werkbaar wordt, is iedereen winnaar. Hoe mooi is dat?

 

Neem contact op met Willemien