Hello Mediator

Dag Van De Ondernemer 2021

Dag Van De Ondernemer Horeca

 

Op 19 november is het weer de ‘Dag van de Ondernemer’, uitgeroepen door MKB-Nederland, elke derde vrijdag in november. Een dag waarop ondernemers worden bedankt voor hun lef en doorzettingsvermogen.

Dat ondernemers deze eigenschappen hebben is de afgelopen tijd door alle coronamaatregelen nog eens extra duidelijk geworden. Het lef om overeind te blijven en de veerkracht om de onderneming aan te passen aan de omstandigheden of zelfs helemaal om te buigen. Je zal maar ondernemer zijn. De werknemers mogen hierbij niet onderbelicht worden want ook zij hebben veerkracht en aanpassingsvermogen laten zien. Voor beiden geldt dat door flexibel te zijn en samen te werken er zo veelal mooie nieuwe wegen bewandeld zijn.

Maar samenwerken en nieuwe wegen inslaan levert op zijn tijd ook conflicten op. Is dat erg? Arbeidsmediator Désirée Rooze deelt haar gedachten hierover vanuit haar praktijk in Heerhugowaard.

 

Dag Van De Ondernemer MKB- Nederland

 

Zijn conflicten altijd negatief?

Conflicten binnen organisaties worden meestal gezien als lastig, ongewenst, verspilde tijd en een kostenpost. Toch zou je een conflict ook positief kunnen benaderen. Het conflict geeft in ieder geval aan dat er iets als ‘niet prettig’ wordt ervaren en dat je er iets mee moet. Je moet de neuzen weer dezelfde kant op laten wijzen of bijvoorbeeld de omgangsvormen onder de loep nemen. Het kan een issue tussen zakenrelaties zijn, tussen werkgever en werknemer, werknemers onderling of zelfs binnen hele teams. Waar mensen werken is het ook onmogelijk dat iedereen het overal mee eens is en dat iedereen een gelijke persoonlijkheid heeft. Wrijving is dan ook een indicatie die je kunt gebruiken om iets ‘op te lossen’.

 

Consequenties van conflicten binnen organisaties

Conflicten kunnen een aantal kostenposten opleveren zoals tijdsinvestering, slechte beslissingen, meer verloop van personeel, demotivatie, ziekteverzuim en zelfs diefstal, sabotage en vernieling. Maar van de andere kant, als conflicten met een positieve inzet worden benaderd en opgelost, kunnen ze ook voordelen opleveren. Bijvoorbeeld meer creativiteit bij het personeel, meer onderling respect en begrip, verbeterde kwaliteit van groepsbeslissingen en een toename van sociale cohesie. Hieruit zou je de conclusie kunnen trekken dat je beter kunt investeren in een conflict en het positief zou kunnen benaderen.

 

Fijn, we hebben een conflict

Je hebt dus een keuze, wil je werken aan het vergroten van onderling respect,  of wil je in een sfeer belanden waarin de goede dingen die er nog zijn, misschien verder worden afgebroken? Als je kiest voor de eerste benadering kun je als volgt te werk gaan.

Als duidelijk is dat er ‘iets’ speelt – een verschil van mening, of misschien al erger – is het allereerst belangrijk dat het wordt uitgesproken. De organisatie doet er goed aan om ruimte te geven aan andere meningen en visies. De organisatie stimuleert daarmee betrokkenheid, respecteert op deze wijze alle medewerkers en kan er ook voordeel uit putten omdat oplossingen vanuit de werkvloer waardevol kunnen zijn. Zoals gezegd, we zijn niet allemaal hetzelfde, en juist met de verschillen kun je als werkgever en ondernemer je voordeel doen.

 

Omgaan met kritiek kan lastig zijn

Zodra de wrijving serieus en open met elkaar wordt besproken geef je erkenning aan elkaar en versterk je de relatie. Dat klinkt eenvoudig, want wrijving ontaardt in de praktijk toch veelal in een conflict. Niet iedereen is namelijk in staat om kritiek aan te horen, goed te luisteren naar een ander of de hand in eigen boezem te steken. Kritiek wordt bijvoorbeeld als motie van wantrouwen ervaren of iemand schiet gelijk in de verdediging. In die situaties staan de communicatie en de relatie al snel onder druk en zullen partijen elkaar niet makkelijk vinden.

Dag Van De Ondernemer Kantoor

Hulp vragen is vaak een goede stap

Kom je dit in jouw onderneming of werkkring tegen en wil je de communicatie weer vlottrekken en daarmee de relatie behouden of zelfs sterker maken, denk dan eens aan een mediator die jou en je medewerkers, leidinggevenden of collega’s daarin kan begeleiden. Er zijn speciale arbeidsmediators voor arbeidsconflicten en zakelijke mediators bij zakelijke geschillen. Hello Mediator heeft alle disciplines in huis. Voel je vrij om te bellen en te onderzoeken of de situatie waarmee je wordt geconfronteerd met mediation kan worden opgelost.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

twee × een =

Chat met ons